Tuesday 4 March 2014

Manjakan Dirimu..

Bismillahirahmanirahim..

Waaaaahhh..nampaknya cik Aishah kite nih sangat-sangat rajin update Blog semenjak dua menjak nih..miahaha..bukan perr, masa yang free banyak sangat..selain banyak wat olahan, pembacaan dan penyelidikan untuk perkahwinan yang tak lama lagik aku cuba jugak persembahkan tulisan terbaik untuk saper-saper yang melewati blog aku nih..saper pon anda, terima kasih banyak ya..terharuuu ase..

Ok, lupekan dramatik aku yang keterlaluan itu ya..hahaha..malam nih rajin plak aku nak rawat wajah aku nih, bukan senang nih..selalunya aku juz berus gigi, cuci muka dan ambik wudhu jew sebelum tido tapi untuk malam nih aku rajin bebenauu nak manjakan wajah aku nih..wauuuuu, lama benau dah aku tak wat..hasilnyaaa, sangat-sangat mmuaskan aku..jommm!!

P/S semua gambar yang aku letak kat cnih aku ambik dari pakcik google.com..seperti selalunya, aku lupe nak ambik gambar..alaaa..mesti korang frust kan..japppp..tak mau majuk..tak mau..tak mau..meh aku kongsi jugak tips die..ok!!

Bahan-bahan die..jeng-jeng..murah jew..konpem korang semua mampu nak beli..ndak percaya..?? Meh leww aku nak gtau nih..

1 biji telur, ambik putihnya saje..

2 sudu madu, kalau boleh guna yang asli..tapi aku guna yang tiruan jew, beli kat kedai 1 Malaysia..hihi

1 sachet teh jeruk nipis..nak air jew ok, wat pekat..aku guna yang sari wangi punya jenama..terpulang pada uolls..kalau taknak guna pon takpe..

Caranya...

1. Pecahkan telur, pisahkan kuning telur ngan putih telur..ambik yang putih jew..putih telur nih dianggap astrigent yang mampu mengeluarkan minyak yang berlebihan dalam pori-pori kulit..hasilnya kulit bisa lembut menawan, seperti kulitku..hahaha..

2. Ok, kite teruskan ya..cehhh..serasa seperti aku tengah menjadi hos cara-cara membuat kuih jew..haha..tengok, tengok..melalut lagikk..fine, sekarang pukul putih telur hingga nampak putih memikat pekat gituuu..

3. Masukkan 2 sudu madu..gaulkan sampai sebati..nak rasa pon boleh, sedap!!haha..seperti aising rasenyerr..juz tawar ckit..kalau taruh gula manis kot..ngeh3..

4. Akhir sekali, taruk air teh jeruk nipis yang pekat..

Dah gaul rata, sapukan pada wajah..waaa, segarrr bangettt!!..ndak percaya??try wat sekarangg..pah 30 minit ke 60 minit boleh la cuci dengan air sejuk..kemudian rasa hasilnya, kulit terasa lembut..lembut sangat..

Haa..tengok-tengok..sambil manjakan diri boleh bersantai sekali..hihi..

Khasiatnya, untuk pengetahuan uolls semuanya ya..meh chek nak kabo..kulit yang terasa kering, tak bermaya boleh dirawat dengan cara nih..takyah berbelanja lebih, jimatttt abiss..aku memang suka melakukan aktiviti yang tak melibatkan kos yang mahal tapi berbaloi-baloi..berbanding ngan pergi spa dan beli kosmetik yang mahal..jangannn buang duit anda..cehh,miahaha..seterusnya khasiat lain pulak, bagi sesiapa yang mengalami kulit bermasalah seperti jerawat boleh la ya guna cara tradisional nih..tak merbahaya..madu adalah ubat terbaik, Rasulullah pon mengakui dalam hadisnya..soo, takyah la nak membazir beli produk mahal-mahal..gunakan cara yang mudah..

Hurmmm, rasanya nih entry aku yang terpanjang sekali sepanjang aku bergelar blogger..hahaha..tahap kerajinan aku bertambah ya malam nih bersama keazaman untuk melakukan cara tradisional nih sekerap yang mungkin..lagik pula nih baik untuk kulit aku sebelum menjelang ari penikahanku..muahaha..waa, nampaknya aku bisa memanjakan diriku di ari-ari mendatang..tak salah kan..kan..

Yeahhh, nak tido..nak tidoo dah..selamat malam uollsss...thanks so much to read this entry ya..

No comments:

Post a Comment