Wednesday 7 November 2012

Sedetik Berlalu

::Saudara kita yang terdekat adalah adik kandung kita sendiri..cerminan peribadi mereka sedikit sebanyak akan mencontohi kita..seperti mana aku, seorang kakak dari jauh..seawal usia 13 tahun aku sudah melangkah ke sekolah asrama penuh jauh daripada keluarga dan adik-adik..masaku tidak banyak terluang bersama mereka..sehingga aku masuk di sebuah institut pengajian tinggi di sebelah utara, semakin menjauhkan jarak kami..namun, bukan mudah semua itu untuk dilalui..kadang-kadang ketakutan menyelubungi diri, takut adik-adikku tidak rapat denganku..aku mengambil langkah terbaik, dengan membelikan mereka hadiah setiap kali aku pulang ke kampung halaman..kadang-kadang menghubungi mereka seorang demi seorang..tidak kisah kredit habis asalkan dalam sebulan itu aku ada bertanyakan khabar mereka, perkhabaran berkenaan kewajipan seharian, pelajaran, kesihatan dan kehidupan..

Usahaku tidak sia-sia..hubungan kami rapat walaupun jauh, tetap erat dengan kasih sayang walaupun jarang berjumpa..kedatanganku selalu dinantikan, bila bertemu 1001 cerita yang aku kongsikan bersama mereka membuahkan gelak tawa penuh kebahagiaan..sungguh indah ikatan persaudaraan yang aku miliki..Alhamdulillah..sesungguhnya aku tidak akan membiarkan ikatan ini jauh dan hilang kasih sayangnya..Allahumma Amiinn..
-------------------------------------------------------------------------------------------
Mood :: Baru mendapat mesej dari adik tersayang mengkhabarkan dia dapat menjawab kertas ujian MATEMATIK (SPM) dengan baik..walaupun dia lelaki, sangat-sangat akrab denganku..kekecewaannya dulu dalam PMR akan ditebus..itu janjinya pada ibu..sayang semuanya..semoga urusan adik-adikku yang lain juga dipermudahkan..Allahurabbi..Rabbi yassir wala tua'sir, rabbi tammim bilkhoir..


No comments:

Post a Comment